A continuació es mostra una cita que té relació amb el concepte Efecte pigmalió i l’exemple d’un experiment que es va realitzar amb uns alumnes.
“Les expectatives dels educadors poden modificar de forma significativa el rendiment i el comportament dels alumnes’’ - Rosenthal, 1968.
A partir d’aquesta cita, l’efecte pigmalió, s’entén com a les perspectives de l’entorn / situacions que poden influenciar de manera positiva o negativa a la realització i/o resultat d’un individu. Entenem com a entorn els professors, els pares i mares i el grup d’amics.
Relacionant-ho amb l’exemple que s’ha treballat a classe, el cas d’una classe on s’aplica l’efecte pigmalió, a causa de les expectatives positives que els professors tenien cap a determinats alumnes, provoca un augment de l’autoestima, seguretat i motivació en aquests. Això, es plasma en els resultats finals.
Partint de la base de què els alumnes tenen expectatives negatives, és a dir, que no els hi agrada allò que els hi estan ensenyant, la motivació d’aquests es torna nul·la, i per tant, l’atenció dels alumnes no s’activa. Aquest fet, pot provocar un baix rendiment i per tant uns mals resultats acadèmics.
Aquestes expectatives negatives que l’alumne mostra però, són conseqüència dels professors, ja que són els encarregats de promoure de manera positiva les capacitats dels alumnes, deixant de banda les etiquetes que els puguin condicionar. Per a què això sigui possible com a professional, existeixen estratègies per a no generar desmotivacions en els alumnes, creant un clima agradable i positiu, adaptar per a cada alumne un projecte d’èxit/expectatives que siguin realistes i que permeti destacar i créixer segons les seves capacitats. Promoure un Feedback positiu, és a dir, rebre resposta per part de l’alumne per així confirmar que la informació i la metodologia emprada amb l’alumne ha estat exitosa.
Partint de la base de què els alumnes tenen expectatives negatives, és a dir, que no els hi agrada allò que els hi estan ensenyant, la motivació d’aquests es torna nul·la, i per tant, l’atenció dels alumnes no s’activa. Aquest fet, pot provocar un baix rendiment i per tant uns mals resultats acadèmics.
Aquestes expectatives negatives que l’alumne mostra però, són conseqüència dels professors, ja que són els encarregats de promoure de manera positiva les capacitats dels alumnes, deixant de banda les etiquetes que els puguin condicionar. Per a què això sigui possible com a professional, existeixen estratègies per a no generar desmotivacions en els alumnes, creant un clima agradable i positiu, adaptar per a cada alumne un projecte d’èxit/expectatives que siguin realistes i que permeti destacar i créixer segons les seves capacitats. Promoure un Feedback positiu, és a dir, rebre resposta per part de l’alumne per així confirmar que la informació i la metodologia emprada amb l’alumne ha estat exitosa.
Per tant, els professionals moltes vegades són els responsables d’estimular reforços positius en els seus alumnes, així com crear un clima de confiança per a què l’alumne pugui arribar a creure en ell mateix i superar-se.
Això doncs, va lligat a la idea de que som el que els altres esperen que siguem. Tot profesional que crei expectatives positives cap a un alumne aconseguirà que aquest arribi a un resultat brillant. Pel contrari, si les expectatives del professional són negatives, s’aconseguirà que l’alumne sigui un ‘’patata’’ ja que no el motivem ni esperem molt i/o res d’aquest.
Com a conclusió, explico un exemple personal de l’efecte pigmalió en la vida real. Quan jo cursava batxillerat, no se'm donava bé l'anglès. Vaig haver d'anar a recuperació al tercer trimestre per poder aprovar-la i presentar-me a la selectivitat. La meva professora va estar parlant amb mi, ja que em veia preocupada. Em va proposar exercicis per realitzar a casa per la preparació d'aquell examen, i em va dir que confiava en les meves capacitats de superar aquell examen de recuperació. Gràcies a la seva predisposició i actitud, vaig superar l'examen amb èxit.
No hay comentarios:
Publicar un comentario